مهمترین خبرهای تحقیقات دیابت در سال 2020

سال 2020 شاید سالی نباشد که بسیاری از ما با عشق به آن نگاه کنیم، اما امسال قدرت علمی و پیشرفت های باورنکردنی و نجات دهنده ی زندگی برجسته شد. علیرغم چالش هایی که امسال با آن روبرو بودیم، دانشمندان و محققان دیابت در سراسر جهان نتایجی باورنکردنی ارائه کردند. در اینجا نگاهی داریم به برخی از برجسته ترین تحقیقات در سال 2020.

ماه ژانویه: بهبود پیوند جزایر

پیوند جزایر، روشی که در آن پزشکان سلولهای پانکراس را از اهدا کننده به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پیوند می زنند، از قبل وجود داشت. دانشمندان با کمک پیوند جزایر به افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند تا مجدداً به طور موقت انسولین خودشان را تولید کنند، اما این روش یک درمان واقعی نیست.

محققان در دانشگاه ادینبورگ روش جدیدی را برای پیوند جزایر ابداع کردند که شامل پیوند سلولهای پانکراس همراه با سلولهای ساختاری از بند ناف معروف به سلولهای استرومایی است. آنها دریافتند وقتی موش های دیابتی این نوع پیوند جزایر را دریافت می كنند، قند خون آنها بهتر کنترل می شود و در مقایسه با پیوند جزایر بدون سلول های استرومایی، احتمال رد پیوند، كمتر است.

این یک گام امیدوار کننده به جلو است، که می تواند منجر به موثرتر شدن پیوندهای جزایر در آینده شود.

ماه فوریه: بازگرداندن آگاهی به افرادی که نمی توانند از علایم هیپو یا افت قند خون خود مطلع شوند

برخی از افراد مبتلا به دیابت، نمی توانند دریابند که قند خونشان در حال افت کردن است، اما محققان دلیل آن را کاملاً کشف نکرده اند. دکتر Catriona Farrel ، دریافت که ممکن است دلیل آن "عادت" باشد، زیرا بدن این افراد به سطح قند خون پایین عادت می کند و پس از تکرار هیپوگلایسمی های پشت سر هم، دیگر به علایم آن پاسخ نمی دهد.

وی کشف کرد که با وارد نمودن یک "شوک" به سیستم، با دادن یک جلسه تمرین ورزشی با شدت بالا به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، می تواند این پاسخ را در آنها پررنگ کند و نحوه سازگاری مغز آنها با هیپوگلایسمی هارا از اول تنظیم کند. دکتر فارل در حال تأمین بودجه برای انجام یک آزمایش بالینی طولانی مدت است، اما این مطالعه حاکی از آن است که ورزش می تواند روشی ساده و جدید برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای بازگرداندن آگاهی آنها به علایم افت قند خون باشد.

ماه مارس: تقسیم دیابت نوع 1 به دو زیرگروه

محققان با یک کمک مالی مشترک، برای اولین بار نشان دادند که به نظر می رسد کودکانی که قبل از 7 سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، دارای شکل متفاوتی از این بیماری هستند که با بیماری دیابت نوع 1 در افرادی که بعد از 13 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند، تفاوت دارد.

تیم دانشگاه اکستر، نمونه هایی از پانکراس این دو گروه سنی را مطالعه کردند. آنها دریافتند كه در كودكان كوچكتر سلولهای ایمنی بیشتری به لوزالمعده حمله كرده و سلولهای بتا( انسولین ساز) زیادی زنده نمانده اند. اما در نمونه های افرادی که بیماری دیابت نوع 1 در آنها در سنین بالای 13 سال تشخیص داده شده است، سلولهای ایمنی حمله کننده کمتر بوده و سلولهای بتای بیشتری هنوز زنده هستند و انسولین تولید می کنند.

 پروفسور نوئل مورگان، گفت:این امر می تواند در کمک به ما برای درک علت دیابت نوع 1 و گشودن راه هایی برای جلوگیری از ابتلای کودکان بعدی به این بیماری بسیار مهم باشد.

ماه آوریل: اولین برنامه پانکراس مصنوعی در جهان

اولین برنامه ی مجاز پانکراس مصنوعی، توسط پروفسورRoman Hovorka  و تیمش در دانشگاه کمبریج با 13 سال پشتیبانی مالی توسط موسسه خیریه یJDRF  و سایر موسسات توسعه یافت.

در حال حاضر، این برنامه توسط تعداد کمی از کلینیک های دیابت در انگلیس پشتیبانی می شود و خرید آن تنها از طریق نسخه امکان پذیر است. اما محققان گروه پرفسور Hovorka، امیدوارند كه این سیستم روزی در دسترس همه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 قرار گیرد. آنها همچنین امیدوارند که این سیستم با طیف وسیع تری از پمپ ها و مانیتورهای مداوم قند خون، کار کند.

پروفسور Hovorka، گفت: این یک قدم مهم در جهت ارائه فن آوری اثبات شده ی بالینی پانکراس مصنوعی با دسترسی گسترده، و کاربر پسند است.

ماه مه: تشخیص زودهنگام علائم اولیه ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مطالعه ی دکتر Emma Vincent، نشان داد که علائم اولیه ی ابتلا به دیابت نوع 2 را می توان اغلب دهه ها قبل از تشخیص این بیماری در افراد در معرض خطر مشاهده کرد.

این تیم برای تعیین دقیق افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع 2 بودند، از یک نمره ی خطر ژنتیکی استفاده کردند و سپس به دنبال تفاوت در متابولیسم بدن آنها بودند. آنها دریافتند كه تغییر در سطح كلسترول "خوب" در كودكانی که خطر ژنتیكی بالایی برای دیابت نوع 2 دارند، از 8 سالگی شروع می شود.

در آینده ، بینش هایی از این دست می تواند به این معنی باشد که ما می توانیم افرادی را که در معرض خطر بالاتری قرار دارند، خیلی سریع شناسایی کنیم و مهمتر از همه این که، روش هایی را برای کاهش این خطر خیلی زودتر از آنچه که امروز در دست داریم، پیدا کنیم. این بدان معنی است که به طور بالقوه می توانیم از ابتلای افراد بیشتری به دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم.

ماه  ژوئن: به تأخیر انداختن دیابت نوع 1

در ماه ژوئن ، 12 هزار و 500 دانشمند و متخصص مراقبت های بهداشتی بطور مجازی گرد هم آمدند تا آخرین اخبار مربوط به مراقبت و تحقیقات دیابت را در هشتادمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا به اشتراک بگذارند.

یکی از نکات قابل توجه در این کنفرانس از سوی دانشمندانTrialNet بود که در تلاشند راه هایی برای جلوگیری از دیابت نوع 1 پیدا کنند. آنها به ما در مورد کارآزمایی بالینی موفقیت آمیز خود اطلاع دادند، این تحقیق برای اولین بار نشان داد که دیابت نوع 1 می تواند به تأخیر بیافتد.

آخرین نتیجه ی تحقیقات آنها نشان می دهد که 78٪ از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، در طی این تحقیق- به طور متوسط در طی ​​دو سال- به دیابت نوع 1 مبتلا شدند. در مقایسه فقط در50٪ از شرکت کنندگانی که تحت درمان با داروی ایمونوتراپی به نام تپلیزوماوب(teplizumaub) قرار گرفتند، به طور متوسط ​​ در طی 5 سال دیابت نوع 1 ، تشخیص داده شد. این سه سال اضافی تاخیر در ابتلا به دیابت نوع 1 ، به معنای عدم نیاز به آزمایش قند خون، شمارش کربوهیدرات، تزریق انسولین، افت قند خون و احساساتی است که در نتیجه زندگی با این بیماری ایجاد می شود.

ماه جولای: تامین بودجه ی تحقیقات جدید در زمینه ی ویروس کرونا

ما(موسسه ی خیریه ی دیابت بریتانیا) اعلام کردیم که با همکاریJDRF ، Moorfields Eye Charity و Fight for Sight، بیش از 400 هزار  پوند برای حمایت از پنج پروژه تحقیقاتی جدید تامین می کنیم که به پیشرفت درک ما از تأثیر ویروس کرونا در افراد دیابتی کمک خواهد کرد.

شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد هر پنج پروژه و چگونگی کمک آنها به ما برای ارائه ی هرچه بهتر مراقبت، اطلاعات و اطمینان افراد دیابتی در طی این بیماری همه گیر را در آدرس زیر دریافت کنید:

https://www.diabetes.org.uk/about_us/news/covid-19-funding-announcement

ماه آگوست: باز کردن اسرار ایمونوتراپی

پروفسور Lucy Walker ، کشف کرد که با مشاهده نوع خاصی از سلول های ایمنی می توان پیش بینی کرد که کدام افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از نوعی ایمنی درمانی به نام " abatacept" بهره مند می شوند.

پیش از این، ما می دانستیم که ایمونوتراپی برای برخی از افراد واقعا خوب عمل می کند، اما به نظر می رسد در برخی دیگر هیچ تأثیری ندارد. یافته های پروفسور واکر، راهی را بر روی دانشمندان گشوده است تا بتوانند بگویند چه کسی به abataceptپاسخ خواهد داد. این بدان معناست که آنها می توانند افراد مناسب را به آزمایشات بالینی دعوت کنند، این تحقیق ما را امیدوار کرده است که بتوانیم این روش درمانی را در دسترس افرادی قرار دهیم که احتمالا برای آنها فواید بیشتری بهمراه دارد. این یک جهش بزرگ به جلو در نحوه درمان دیابت نوع 1 و تغییر زندگی این افراد است.

ماه سپتامبر: معکوس شدن دیابت نوع 2، اندازه پانکراس را به اندازه ی طبیعی باز می گرداند

مدتها است که دانشمندان می دانند که اندازه ی لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افراد فاقد این بیماری کوچکتر و شکل نامنظم تری دارد. اما هرگز مشخص نبود که آیا این وضعیت برگشت پذیر است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتفاقاتی که برای پانکراس پس از معکوس شدن و بهبودی دیابت نوع 2 می افتد، محققان DiRECT، با استفاده از اسکن MRIاندازه و شکل لوزالمعده را در شرکت کنندگان خود اندازه گیری کردند.

بعد از دو سال حضور در برنامه ی مدیریت وزن، اندازه ی لوزالمعده ی افرادی که بهبود یافتند 20٪ افزایش یافت و تقریباً به اندازه طبیعی خود بازگشت و شکل پانکراس آنها نیز کاملاً بازیابی و نرمال شد. اما در افرادی که به بهبودی نیافتند، افزایش اندازه پانکراس بسیار کمتر بود و شکل پانکراس تغییر کمی کرد. این اولین شواهدی است که نشان می دهد بهبود دیابت نوع 2 به بازگرداندن سلامت کل پانکراس کمک می کند و سوالات در مورد نحوه ی بهبودی یا معکوس شدن دیابت را جواب می دهد.

ماه اکتبر: دیابت نوع 1 ممکن است از درون رحم مادر شروع شود

ما قبلاً معتقد بودیم که دیابت نوع 1 نمی تواند در همان چند ماه اول زندگی اتفاق بیفتد. در عوض، اگر ابتلای کودک به دیابت زیر شش ماه تایید می شد، ما فکر می کردیم که این باید دیابت نوزادی باشد، که ناشی از یک اشتباه ژنتیکی است.

اما دکترRichard Oram ، گروه نادری از کودکان را شناسایی نمود که قبل از سن 6 ماهگی به دیابت مبتلا شده بودند، اما هیچ یک از اشتباهات ژنتیکی شناخته شده در ایجاد دیابت نوزادی را نداشتند.

در یک مطالعه جدید، وی شواهدی یافت که تأیید می کند دیابت نوع 1 می تواند در کودکان زیر شش ماه نیز ایجاد شود. این مهم است زیرا دیابت نوع 1 و دیابت نوزادان به طور متفاوتی درمان می شوند، بنابراین واقعاً مهم است که نوع بیماری دیابت در کودکان بطور صحیح تشخیص داده شود.

علاوه بر این، دکتر Oramشواهدی یافت که نشان می دهد حمله ایمنی منجر به دیابت نوع 1 حتی می تواند در رحم نیز آغاز شود. گام بعدی این خواهد بود که بفهمیم چگونه دیابت نوع 1 می تواند خیلی زود توسعه یابد و آیا این بینش ها می تواند راه های جدیدی برای پیشگیری یا درمان این بیماری در آینده ایجاد کند یا خیر.

ماه نوامبر: کلید جلوگیری از دیابت نوع 2، کاهش وزن است

یافته های حاصل از مطالعه پیشگیری از دیابت نورفولک (NDPS) - یکی از بزرگترین مطالعات تحقیقاتی پیشگیری از دیابت نوع 2 در جهان - نشان داد که از دست دادن فقط دو تا سه کیلوگرم وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تقریباً نصف کند.

این مطالعه بیش از هشت سال اجرا شد و بیش از 1000 فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، در آن شرکت داشتند. نیمی از شرکت کنندگان یک برنامه پشتیبانی مبتنی بر گروه دریافت کردند تا به آنها کمک کند در طی دو سال تغییرات جزئی در رژیم غذایی و فعالیتهای بدنی خود ایجاد کنند و نیمی دیگر تحت مراقبت های معمول قرار گرفتند.

این یافته ها از آنجایی که نشان داد یک برنامه سبک زندگی در دنیای واقعی می تواند در کمک به افراد برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تفاوت مهمی ایجاد کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. و اینکه حتی کاهش اندک وزن بدن می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. با استفاده از ابزار رایگان" Know Your Risk" می توانید درباره میزان خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 اطلاعات بیشتری بدست آورید.

ماه دسامبر: انسولین هوشمند

محققان در کپنهاگ یک انسولین جدید "هوشمند" ساخته اند که می تواند بطور خودکار سطح قند خون را درک کند. این نوع جدید انسولین دارای یک سوئیچ مولکولی داخلی است، که با افزایش سطح قند خون، مولکولی(سوئیچ داخلی) در آن فعال شده و انسولین بیشتری آزاد می کند. همانطور که سطح قند خون کاهش می یابد، ترشح انسولین کمتر می شود.

تیم تحقیقاتی، مولکول انسولین را در موش صحرایی آزمایش کرده و نشان داد که تغییرات در میزان قند خون قادر است بطور موثری ترشح انسولین را کاهش یا حتی متوقف کند. مرحله بعدی تحقیق، تغییرات جزئی در این مولکول است تا سریعتر و با دقت بیشتری کار کند.

در آینده، انسولین هوشمند می تواند به این معنی باشد که افراد فقط باید یک بار در روز انسولین دریافت کنند و سپس انسولین خود بقیه ی کارها را در سطح مولکولی اداره می کند تا سطح قند خون را در محدوده ی هدف قرار دهد.

نتایج این تحقیق بسیار هیجان انگیز است، اما این تحقیق در مراحل اولیه است. سالها تحقیق بیشتر و آزمایشات بالینی لازم است تا دریابیم که آیا این انسولین می تواند به طور ایمن و موثر برای افراد دیابتی استفاده شود.

منبع:

https://www.diabetes.org.uk/about_us/news/2020-research-highlights